Черен ли е Черният петък?

Пълен магазин по време на разпродажба за Black friday
Разпродажбата в Черния петък

Всяка година , веднага след американския Ден на благодарността, в последния петък на ноември, много магазини правят големи намаления и разпродажби, а денят се нарича Черен петък. Той дава началото на грандиозния Коледен щурм на магазините и голямото пазаруване на подаръци за празниците.

Началото на тази доста успешна маркетингова стратегия е сложено още през 60-те години на миналия век, а името всъщност идва от големите задръствания, следващи Денят на благодарността. През последните години продажбите по време на намаленията през този ден непрекъснато растат и поставят рекорди.

клиенти щурмуват магазин с разпродажба
Начало на разпродажбите

Черен петък има не само в реалните магазини, а и в онлайн сайтовете за продажба. Самата идея се реализира и по други поводи, например китайският сайт Alibaba прави огромни намаления на т.нар. Singles’ day (Ден на самотниците), когато регистрира рекордни печалби от над 8 милиарда долара! Моделът има успех и през Кибер понеделника, който следва Черния петък.

При всички случаи се залага на две основни неща –  нуждата да се купуват много подаръци за близките по повод наближаващите празници и желанието на всеки човек да направи по-изгодна сделка и да плати по-малко от нормалното.  Тогава търговците печелят не от цената, а от количеството продадена стока (което за жалост българските търговци все още не възприемат като основен пазарен принцип). Сумите, които се харчат по време на тези големи намаления стават все по-колосални и някои хора призовават за бойкот на пазаруването през тези дни.

Аз лично на последния черен петък се спуках да пазарувам, защото ми излезе един фиш от Бет365 – направих печалба от 900 лв при залог 10 лв. Но това си беше голям късмет!

Благодаря, че прочетохте, да ви пусна една коледна анкета сега, а?

Leave a comment